jueves, 2 de noviembre de 2017

6. L'ORGANITZACIÓ DE LES TIC ALS CENTRES

Hola a tots de nou!!!

Hui els nostres companys ens han explicat l'organització de les TICS als centres.

La sociedad red.

La societat que vivim es va desenvolupant entorn a les TIC.
En base aquest desenvolupament apareix la societat de la informació i la comunicació (SIC), per tan és necesari:

  • Adaptació de la sociedat.
  • Adaptació de la rutina diària.
  • Adaptació de la educació.
  • Adaptació del professorat i alumnat.

Les TIC en la educació.

Ens centrem en la adaptació de la educació, el professorat i el alumnat, això implica que haga una constant innovació educativa.
  • Conceptes.
  • Tècniques.
  • Organització del centre.
La integració de les TIC en la educació, significa la seva utilització en els processos d'ensenyament i aprenentatge que es realitza en el aula i fora d'ella per el aconseguiment dels objectius educatius previstos.

DES DE UN MARC NORMATIU.


L'administració educativa esmenta una sèrie de fins i intencions amb el propòsit d'ajudar a planificar i guiar l'acció docent.
En la LOMCE segueix la mateixa insistència de que s'ha d'instaurar les TIC a l'educació. Però en la Generalitat Valenciana, no s'ha desenvolupat la LOMCe per infantil, pero si per a primària.

Reial Decret 132/2010, pel qual es va establir els requisits mínims dels centres que imparteixen els ensenyaments del segon cicle de l'educació infantil, l'educaciño primària i l'educació secundària. Ressalta la gran importància de les tecnologies com part del seu entorn, per tant els nens i nenes han de saber identificar-les en les seves vides, s'han d'interessar per el seu coneixement i el seu ùs.

Amés, resalten l'importàcia de que hagi recursos tecnológics sufiients i de qualitat per a tots els alumnes i tots els espais educatius.

Competències bàsiques.


Dins del Marc Europeu s'identifiquen 8 competències bàsiques i una d'elles és "tractament de la informació i competència digital"



  1. Participació del alumnat.
  2. Organització del centre.
  3. Normes de règim intern.
  4. Metodologies.
  5. Recursos didàctics.
  6. Acció tutorial.
  7. Activitats.
La LOMCE redueix a 7 les competencies básiques:
  1. Comunicació llingüística.
  2. Competència matemàtica i competències bàsiques en ciència i tecnologia CMCT.
  3. Competència digital.
  4. Aprendre a aprendre.
  5. Competències socials i cíviques.
  6. Sentit de la iniciativa i esperit emprenedor SIE.
  7. Consciència i expressions culturals CEC.

Coordinador/a de les TIC

Dins de la Resolució de la Generalitat Valenciana s'especificia:
  • El director o directora del centre efectuarà la proposta del coordinador o coordinadoa de les tecnologies de la informació i comunicació.
  • Haurà de realitzar una sèrie de tasques:
  1. Coordinar i optimitzar l'ús de les TIC al centre, dinamitzant la seua integració curricular.
  2. Exercir la interlocució amb el Centre de Suport i Assistència informàtica.
  3. Confeccionar l'inventari de màquines, aplicacions amb llicència privativa, material informàtic i responsabilitzar-se que estiga disponible i en òptimes condicions d'utilització.

MODELS ORGANITZATIUS I CURRICULARS

Integració de les TIC i organització escolar.


Per a la organització escolar van a ser determinants:

  • Estil d'organització i recursos.
  • Característiques i peculiaritats.
  • Funció que exercixen.

Aspectes organitzatius a tindre en compte per a la intrducció de les TIC:

  • Sistema educatiu.
  • Estructura de la institució.
  • Context d'ensenyança-aprenentatge.
  • Entorno del aula.
Amb les TIC apareixen nous llocs per a les activitats educatives i la formació de alumnes i professors/es, com els centres de recursos, l'aula de informàtica, el racó de l'ordinador, la pissarra electrónica i també apareixen formes de treball individual, cooperatiu, per projectes, a distancia..


Modalitats bàsiques de la organització dels mitjans.

  • Tallers i racons: Suposa una selecció, organització i distribució dels materials i recursos.
  • Els centres de recursos: Requerixen l'existència de responsables de mitjans audiovisuals en els centres.
  • Els departaments d'activitats complementàries i extraescolars: Permeten el treball de l'alumnat en situacions flexibles d'agrupament.

Característiques que han de tindre els mitjans.


  1. Útils per a professors i alumnes.
  2. Fàcil maneig.
  3. Característiques tècniques adequades.
  4. Flexibilitat d'ús.
  5. Fàcil localització de material per a reparacions imanteniment.
  6. Utilitzar al màxim els materials digitalitzats.

CANVIS EN LES ORGANITZACIONS EDUCATIVES


A nivell de centre es produeix un canvi cap a una cultura cooperativa. Major col·laboració i comunicació entre els professors, sentiment d'unitat i major implicació del professorat.

Percepció de les TIC. El professorat perceben les TIC en l'educació des d'una ideologia reformista i tecnòcrata, i les consideren recursos valuosos.

Ús de les TIC a les escoles.

Ha suposat pocs canvis metodològics:
  • Classes es tornen més actives i participatives.
  • Aprenentatge autònom de l'alumnat.
  • Adquisició de coneixements a través de treballs d'investigació.
En relació a la seguretat, el professorat està satisfet amb la seguretat, velocitat i estabilitat de la xarxa del centre, encara que ho està menys amb altres equips físics com CPUs, impressores, portàtitls, etc..

PLA TIC.

PLA TIC--- Pla Estratègic de la Generalitat en Tecnologies de la Informació i les Comunicacions.

Objectiu. L'aprenentatge i l'ús del llenguatge de les Teconologies de la Informació i de la Comunicació (TIC)
TIC---- Eix transversal que ha d'articular durant tota l'estada del centre.

Punts estratègics.


  • Administració innovadora, eficient i conscient.
  • Serveis moderns, segurs, inlusius i integrats que facen realitat la transformació digital de l'Administració.
  • L'enfortiment del sector TIC i la transformació del model productiu millorant l'atenció a la societat civil i la relació amb el món acadèmic.

CARACTERÍSTIQUES



  • ORGANITZAT.
  • OBJECTIUS CLARS.
  • CONTEXTUALITZAT.
  • VIABLE I FLEXIBLE.
  • CONSENSUAT.

ELEMENTS

  • Contextualització del Pla TIC
  • Objectius generals.
  • Estratègies per a la coordinació, difusió i elaboració en el centre.
  • Organització de les infraestructures i recursos disponibles.
  • Tractament de la informació i competència digital en la programació de l'aula.

ESTRATÈGIES PER AL SEU DESENVOLUPAMENT

Elaboració, la coordinació i la difusió en el centre. Crear un equi perquè coordine les TIC del centre.

TASQUES:
  • d'elaboració, difusió i revisió.
  • organitzatives
  • dinamitzadores
  • un altre tipus de tasca
L'organització de les infraestructures i recursos disponibles:
  • Determinar el règim d'ús d'espais i recursos.
  • Fer l'inventari dels recuros tecnològics disponibles.
  • Organitzar la zona compartida de la xarxa Medusa.
Tractament de la informació i competència digital.

Les programacions de les diferents àrees obtindran el treball corresponent al tractament de la informació i la competència digital.

Què és? Les competències digitals són les habilitats per buscar, obtenir, procesar i comunicar la informació i transformar-la en coneixement.

Finalitat. És un instrument d'aprenentatge que destaca per tres conceptes bàsics:
  1. Aprendre "sobre" les TIC
  2. Aprendre "de" les TIC
  3. Aprendre "amb" les TIC
Subcompetències. 
  1. Dimensió 1: Fuïdesa tecnològica.
  2. Dimensió 2: Ciutadania digital.
  3. Dimensió 3: Aprenentatge-Coneixement.

LES TIC EN LES AULES D'INFANTIL

Inici de les TIC. Als 2 anys.
Fomenten la participació activa en l'aprenentatge, no substituixen la manipulació i experimentació directa i respectar la seqüència des del més concret i proper a l'infant fins al més abstracte.

DIMENSIONS DE LA COMPETÈNCIA TIC

  1. EINA DE COMUNICACIÓ: Comparacions simples entre el telèfon i el correu.
  2. CONTROL I MODELITZACIÓ: Seguir les instruccions del docent.
  3. FORMES DE TREBALL: Permet el treball individual, en parelles o petit grup.

Les aules han d'estar equipades, utilitzar diferents programes convencionals per treballar la creativitat i donar prioritat al ritme individual de cada alumne en l'adiquisició de nous continguts.

ALTRES PLANS


PLA INTEGRA-TIC

  • Ús de les TIc en un element integrador i innovador.
  • Facilitar l'accés de tot el alumnat a les TIC.
  • Aconseguir, per mitjà de les TIC, una integració millor i més fàcil i un amillora en la seua qualitat de vida.
  • Facilitar el procés d'aprenentatge al alumnat que per algun otiu de salut no pot assistir al centre educatiu per un llarg periode de temps.
  • Facilitar la integració de l'alumnat estranger al sistema educatiu.
PLA MÉS-TIC

  • Generalitzar l'ús d'ingraestructures tecnològiques innovadores en els centres educatius dependents de la Generalitat.
  • Crear aules d'informàtica.
  • Reposar tot el material que queda obsolet.
ITACA

  • Sistema d'informació centralitzat que connecta a tots els membres que formen part del sistema educatiu valencià.
  • Més de 2.000 centres educatius, a més de 60.000 professors i a més de 700.000 alumnes.
  • Cada alumne tindrà assignat un "Numero d'Identificació de l'Alumnat", el NIA.

EXPERIÈNCIES DE REFERÈNCIA

  • FIRA SIMO 2017
  • REALITAT VIRUAL: Simulació i recreació de nous espais per als alumnes.

                                       FUENTE:http://bit.ly/2gTMywC


  • SMILE AND LEARN
  • EDUCACIÓ 3.0: Es tracta d'una revista que tracta de la innovació educativa, les noves tecnologies i metodologies, innovació docent, formació i recursos per al professorat.
  • e-blackboard.
  • NEXT
  • IMPRESORES 3D
  • ORLES EN MOVIMENT
Després hem fet el Kahoot i després de fer-ho, hem començat a fer la nostra Webquest.
Hem entrat en Google Sites, versió clàssica.




PER A SABER MÉS

INTRODUCIR TECNOLOGÍAS EN EL AULA
BIBLIOTECA INTELIGENTE



Ens llegim el pròxim dia. 👋👀💚

No hay comentarios:

Publicar un comentario