jueves, 19 de octubre de 2017

3. LES TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ: COMUNICACIÓ I INCLUSIÓ EDUCATIVA.

Hola a tots!!👋😀

Hui hem tingut una altra exposició per par d'altres companys. La de hui ha sigut dirigida a les tecnologies de la informació i de la comunicació.
Jo, igual que l'altre dia, vos vaig a fer un xicotet resum de tot el que han exposat i després diré què més hem fet hui en classe.

TIC I EDUCACIÓ INCLUSIVA

  1. Escenari tecnòcrata: Les escoles s'adapten realitzant simplement xicotets ajustos (alfabetització digital)
  2. Escenari reformista: S'introdueixen en les pràctiques docents nous mètodes d'ensenyament/aprenentatge constructivista que contempla l'ús de les TIC com a instrument cognitiu.
  3. Escenari holístic: Les noves tecnologies a part de produir uns canvis en l'escola, produeixen un canvi en l'entorn. Si l'entorn canvia, l'escola ha de canviar.
 TIC I LES SEUES FUNCIONS EN L'EDUCACIÓ

Principals funcionalitats de les TIC en els centres estan relacionades amb:
  • Alfabetització digital dels estudiants.
  • Ús personal: accès a la informació, comunicació, gestió i procesament de dades.
  • Gestió del centre: secretaria, biblioteca, gestió de la tutoria d'alumnes.
  • Ús didàctic per a facilitar els processos d'ensenyament i aprenentatge.
  • Comunicació amb les families.
  • Comunicació amb l'entorn.
  • Relació entre professors de diversos centres: compartir rescursos i experiències, passar informacions, preguntes..
AVANTATGES PER A TOTS ELS/LES ALUMNES

Són molts els avantatges que les tecnologies aporten a l'educació dels alumnes en l'escola inclusiva;
  • Proporcionen feedback immediat.
  • Milloren el autoconcepto de l'alumne.
  • Augmenten l'entusiasme de l'alumne cap a l'escola.
  • Milloren el rendiment académic.
  • Els alumnes aprenen coses que d'una altra manera no haurien après.
 (Ens han posat un vídeo on ens parla i podem veure que Facebook ha incorporat una opció perquè els cegos puguen "veure". Es tracta d'una veu que reproduïx cada acció que es mostra en Facebook. Per exemple quants m'agrada hi ha en una foto, què és el que apareix en la foto, etc..)

L'ACCÉS A LES TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I COMUNICACIÓ

Adaptacions de Hardware y Software: (Toledo, 2008)

L'ús de les tecnologies ha de propiciar la integració social, educativa i cultural d'aquests. Açò és possible si els alumnes tenen accés ple al seu entorn formatiu.
Per a que un alumne amb necessitats educatives especials puga fer un ús correcte i adequat de les TIC, és indispensable que es realitzen una serie d'adaptacions tecnològiques en els mitjans informátics que va a utilitzar.

FASES EN L'ACCÉS A LES TECNOLOGIES PELS ALUMNES EN L'AULA INCLUSIVA.

L'accés a l'orinador.

Hardware: Dotar a l'equip de maquinari especial com ratolins o teclats especials.
Software: El que permet administrar els recursos de l'ordinador.

(També ens han mostrat un vídeo que parla de l'adaptació de ratolins d'ordinadors a persones de mobilitat reduïda)



L'accés a les xarxes.

Significa aconseguir que tots els alumnes puguen utilitzar els recursos que ofereixen les xarxes tant per a la cerca d'informació com per a la comunicació.

RAONS QUE JUSTIFIQUEN EL DISSENY D'UNA XARXA PER A TOTS 

Es un dret básic de la persona tenir lliure accés a la informació i a la comunicació, utilitzant els recursos que ens ofereisen les xarxes telemàtiques.
És deure de tots col·laborar per a fer una xarxa accessible, respectant els drets d'igualitat.

(Ací ens han enseyat un vídeo d'un xiquet cec, on han de fer una redacció dels colors)

BARRERES D'ACCÉS A LES TIC QUE IMPEDEIXEN LA INCLUSIÓ

En aquest tema ens trobem amb dos grups de barreres o problemàtica d'accés a les tecnologies de la informació i la comunicació que tenen els alumnes amb necessitats educatives:
  1. Les barreres d'accés al propi mitjá (a l'ordinador):
  2. Les barreres dáccés a les xarxes (internet)
Hi ha barreres d'accés per a alumnes amb problemes visuals com el contrast i la combinació de color sen la pantalla. Per a alumnes amb problemes auditius com els vídeos no subtitulats. Per a alumnes amb problemes cognitius com les pàgines mal organitzadese. Per a alumnes amb problemes motors com l'ús del ratolí i el teclat estàndard

TECNOLOGÍA DE SUPORT

Tñe com a objectiu compensar la pèrdua d'una funció o limitació funcional per a aconseguir que l'alumne siga capaç de realitzar una activitat.
És l'ús de la tecnologia per a ajustar a l'alumnat amb necessitats educatives especials que d'una altra manera podríen ser difícils o impossibles de realitzar.

Hi ha dos tipus de tecnologia assistida:
  1. Dispositius d'entrada d'informació: Aquelles que ajuden al 'alumne a introduir les dades en l'ordinador.
  2. Dispositius d'eixida de la informació.
EL PROFESSOR EN LA SELECIÓ DE LA INFORMACIÓ

La selecció de la tecnologia més adequada a les necessitats especials de cada alumne requereix una acurada i sistemática planificació en la qual el paper del docent que va a treballar amb aqueix alumne és fonamental i decisiu.
  • Conèixer les solucions potencials que ofereixen les diferents tecnologies.
  • Saber què tecnologia és la més adequada per a cobrir les necessitats especials dels alumnes.
ELS DOCENTS

Requereix voluntat així com d'un canvi d'actitut en els diferents actors educatius davant els canvis que comporten els avanços tecnológics, a comprendre i considerar la diversitat com un valor.

Una vegada identificat el recurs tecnològic més adequat per a l'alumne, cal analitzar amb tot detalle l'ús que se li va a donar, i per açó cal considerar dos grups de característiques com:
  • Operatives.
  • De l'usuari.
ÀREES

Podem identificar quatre àrees  interrelacionades a considerar a l'hora de triar la tecnologia:
  • Personal.
  • Contextual.
  • Curricular.
  • Tecnològica.
TECNOLOGIA ASSISTIDA

És un sistema que permet als alumnes amb n.e.e. disminuir gran part de les seues dificultats en l'aprenentatge.
La formació del professorat sobre la tecnologia existent i la informació a les families, són fonamentals per a assegurar que la integració de les TIC en les aules es realitza amb èxit.


Després de la presentació del tema, hem fet el Kahoot igual que l'altre dia i per a finalitzar la classe s'han fet unes quantes presentacions del mural digital que vam fer en la classe anterior.

PER A SABER MÉS

Ací vos deixe els enllaços als vídeos de què vos he parlat i d'un article que també ens han mostrat en classe.

"Facebook incorpora una opción para que los ciegos puedan "ver" fotos"
"Ratones de ordenador adaptados para personas con discapacidad"
"Tecnología y discapacidad: Una mirada pedagógica"

Ens llegim el pròxim dia 👀💜

No hay comentarios:

Publicar un comentario